Edukacja ekologiczna stanowi kluczowy element współczesnego systemu edukacji. Warto wprowadzać ją od najmłodszych lat, dlatego w przedszkolu pełni ona istotną rolę w kształtowaniu postaw proekologicznych u naszych przedszkolaków. Przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci spędzają wiele czasu i uczą się podstawowych wartości oraz nawyków, dlatego ma wielką odpowiedzialność w kształtowaniu przyszłych obrońców przyrody.
Cele edukacji ekologicznej w przedszkolu
Jednym z głównych celów edukacji ekologicznej w przedszkolu jest kształtowanie postaw proekologicznych poprzez odpowiednie działania i zabawy, przedszkolaki uczą się szanować przyrodę, dbać o nią oraz rozumieją, dlaczego jest to tak istotne.
Ważnym aspektem także jest rozwijanie świadomości ekologicznej, gdyż pomaga ona dzieciom zrozumieć złożoność ekosystemów, wpływu człowieka na środowisko oraz konieczność zachowania równowagi między rozwojem a ochroną przyrody.
Kolejnym zadaniem przedszkola jest promowanie prospołecznych zachowań, dzięki którym dzieci uczą się, że ich działania mają wpływ na innych ludzi oraz na przyszłe pokolenia. W ten sposób kształtuje się empatia i odpowiedzialność za wspólne dobro.
Metody realizacji edukacji ekologicznej w przedszkolu
- Zabawy i eksperymenty
W przedszkolu edukacja ekologiczna może być prowadzona poprzez różnego rodzaju zabawy i eksperymenty. Na przykład, przedszkolaki mogą sadzić rośliny, obserwować rozwijające się ekosystemy w akwarium czy terrarium, lub tworzyć recyklingowe prace plastyczne.
- Praktyczne doświadczenia:
Przedszkolaki uczestniczą w różnych aktywnościach praktycznych, takich jak sadzenie roślin, budowa ptasich bud, czy obserwacje przyrodnicze na świeżym powietrzu.
- Obcowanie z przyrodą:
Organizowanie wycieczek do pobliskich parków, lasów czy ogrodów botanicznych pozwala dzieciom na bezpośredni kontakt z przyrodą i naukę poprzez doświadczenie.
- Gry i zabawy dydaktyczne:
Gry planszowe i interaktywne zajęcia pozwalają dzieciom na zdobywanie wiedzy ekologicznej w sposób atrakcyjny i angażujący.
- Eko-ekspozycje i konkursy
Tworzenie ekspozycji tematycznych w przedszkolu, na przykład własnoręcznie robione ekozabawki.
- Współpraca z rodzicami
Edukacja ekologiczna w przedszkolu to nie tylko zadanie przedszkola, ale również rodziców. Rodzice powinni być zaangażowani w proces kształtowania postaw ekologicznych swoich dzieci poprzez wspólne działania w domu oraz wspieranie działań przedszkola.
Edukacja ekologiczna w przedszkolu to inwestycja w przyszłość naszej planety i przyszłych pokoleń. Dzieci, które od najmłodszych lat uczą się szanować przyrodę, będą bardziej świadome i odpowiedzialne w dorosłym życiu. Dlatego edukacja ekologiczna w przedszkolu jest tak istotna - kształtuje obrońców przyrody, którzy będą dbać o naszą planetę przez całe życie. Przedszkole oraz rodzice mają kluczową rolę w przygotowywaniu dzieci do życia w zrównoważonym środowisku, a "Jestem i będę obrońcą przyrody" powinno być ich mottem. Dzięki właściwej edukacji ekologicznej, przedszkolaki uczą się, że są częścią przyrody i że mają wpływ na jej stan. To zaś może przyczynić się do stworzenia lepszego, bardziej zrównoważonego świata dla przyszłych pokoleń.
Opracowała: inż. Adrianna Jordan
ROLA BAJKOTERAPII W ŻYCIU DZIECKA
Strach i lęk występują u wszystkich dzieci, są podstawowymi emocjami w rozwoju małego dziecka. Pojęcia te stosowane są często zamiennie, jednak stanowią odmienne stany emocjonalne. Strach jest emocją wrodzoną i pojawia się jako reakcja na czynnik zagrażający – ból, głośne dźwięki, ostre światło. Lęk natomiast nie jest związany z bólem czy bezpośrednim zagrożeniem. Jest procesem wewnętrznym i reakcją na stresującą sytuację.
Aby pomóc dzieciom w zwalczaniu lęków należy sięgnąć po oddzielną grupę bajek, którą reprezentują bajki terapeutyczne. Wykorzystywane są one w bajkoterapii. Bajki te są tak zbudowane i napisane, żeby dzieci znalazły w nich swoje uczucia i problemy, z którymi się zmagają. Bajki terapeutyczne pozwalają zrozumieć dzieciom, że problemy, z którymi się borykają dotyczą również innych dzieci oraz pokazują, że strach, smutek lub wstyd jest czymś zwyczajnym i naturalnym.
Bajki terapeutyczne wykorzystywane są w terapii dzieci w wieku 4–9 lat. Bohaterami bajek są najczęściej małe dzieci, zwierzęta lub zabawki, a świat ukazany jest z punktu widzenia dziecka. Wyróżniamy trzy rodzaje bajek terapeutycznych: relaksacyjną, psychoedukacyjną i psychoterapeutyczną.
Głównym celem bajek relaksacyjnych jest uspokojenie dziecka, natomiast zadaniem bajek psychoedukacyjnych i bajek psychoterapeutycznych jest zniwelowanie lęku poprzez stworzenie odpowiedniego klimatu (zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, atmosfera pełna ciepła i bliskości).
Bajka relaksacyjna
Bajka relaksacyjna oparta jest na wizualizacji, którą przeprowadza się w wyobraźni dzieci. Historia takiej bajki przedstawiona jest dziecku w miejscu znanym, które jest bezpieczne. Opowiadana jest spokojnie, co wywołuje stan rozluźnienia i wyciszenia. Pomocne okazują się opisy uroczych miejsc i przyjemnych wydarzeń związanych z lataniem, kąpielą w jeziorze, oglądaniem zachodu słońca. Elementy w bajce powinny oddziaływać na percepcję słuchową, wzrokową i czuciową poprzez takie opisy jak np.: słyszysz szum morza, słyszysz szelest liści, widzisz spadające powoli płatki śniegu, czujesz ciepły piasek pod stopami lub wchodzisz do ciepłego morza.
Przykładowe bajki relaksacyjne to Bajka o małym kotku, Bajka o wróbelku, Bajka o małym niedźwiadku napisane przezMarię Molicką.
Bajka psychoedukacyjna
Bajka psychoedukacyjna ma za zadanie wprowadzić zmiany w zachowaniu dziecka, rozszerzyć jego świadomość. Możemy to uzyskać przedstawiając bohatera bajki, który ma problemy porównywalne do tych, z którymi zmaga się dziecko. Bohater bajki podsuwa myśl, dotyczącą rozwiązania problemu. Bajki te pokazują emocje oraz przyczyny, z których biorą początek. Pomagają one uporać się z lękami i sprostać stresującym okolicznościom. W bajkach psychoedukacyjnych występują metafory, które pomogą dzieciom zrozumieć uczucia i myśli. Bajkami tymi można posłużyć się, gdy występuje określony problem, np. złość, wstyd, strach lub osamotnienie. Odpowiednia bajka psychoedukacyjna może przywrócić dzieciom poczucie wartości i wiarę we własne siły.
Przykładowe bajki relaksacyjne: Maria Molicka Bajka o pajączku; Bajka o mróweczce.
Bajka psychoterapeutyczna
Bajki psychoterapeutyczne to szczególny rodzaj bajek terapeutycznych, gdyż dotyczy poważnych problemów. Przeznaczone są dla dzieci, które doświadczyły traumatycznego wydarzenia. Najbardziej bolesne przeżycia u dzieci związane są ze śmiercią bliskiej osoby, rozwodem rodziców czy przemocą w rodzinie. Bajki te skupiają się na emocjach dziecka, a nie na jego zachowaniu, tak jak to ma miejsce w przypadku bajek psychoedukacyjnych. Mają za zadanie zrekompensować brak lub niedostatek bezpieczeństwa, miłości i akceptacji.
Bajki psychoterapeutyczne są dłuższe, mają bardziej rozbudowany wątek niż bajki relaksacyjne i bajki psychoedukacyjne. Zawierają one, oprócz wzorów wykorzystanych w bajkach psychoedukacyjnych, elementy baśniowe. Bajka psychoterapeutyczna została rozszerzona o elementy, które mają na celu zredukowanie lęku związanego z trudnymi doświadczeniami. Jest to opowiadanie fantastyczne, w którym znajdują się wątki, zawierające sytuacje powodujące niepokój.
Przykładowe bajki psychoterapeutyczne: M. Molicka Księżycowy domek; Mrok i jego przyjaciele.
Inni autorzy bajek terapeutycznych:
vKatarzyna Szeliga Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym
vAnna Kozłowska Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych
vDoris Brett Bajki, które leczą
Warto podkreślić, że bajki i baśnie, nie tylko te terapeutyczne, są przydatne także rodzicom. Mogą oni odnaleźć w nich dawno zapomniany świat i oglądać go oczyma swojego dziecka. Rodzice, którzy czytają bajki i baśnie swoim dzieciom, lepiej je rozumieją i wzmacniają więź poprzez rozmawianie i przeżywanie przygód bohaterów. Głośne czytanie dzieciom może być także bardzo skutecznym środkiem na stres rodziców i powodować zmniejszenie napięcia emocjonalnego oraz doskonałym sposobem na odpoczynek i relaks po dniu pełnym obowiązków.
„Czas spędzony na wspólnym czytaniu to najlepszy prezent dla dziecka i jego rodziców”
Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to przełomowy moment w życiu każdego dziecka oraz jego rodzica. Dla części dzieci jest to jedno z pierwszych kontaktów społecznych, odmiennych od kontaktów rodzinnych. Każde dziecko jest inne dlatego, początki pobytu dziecka w przedszkolu to zazwyczaj okres trudny dla rodziców/ prawnych opiekunów, a przede wszystkim dla samego dziecka, które z różnym bagażem doświadczeń oraz różnymi stylami wychowania przekazanymi przez opiekunów, przychodzi zazwyczaj do obcego miejsca z obcymi mu osobami, przez co proces adaptacyjny może przebiegać bardzo różnie.
Bo to najpiękniejsze żródło komunikacji i spotkania
Bo to miara poszanowania ich praw
Znajdziecie tu Państwo wiele ciekawych sentencji i cytatów o dzieciach, o których pisali min.: Phil Bosmans, Eleonora Roosevelt, św. Augustyn, św. Jan Paweł II
- Dziecko jest chodzącym cudem, jedynym, wyjątkowym i niezastąpionym - Phil Bosmans