Wyniki Ogólnopolskiego konkursu
„Moja własna książka- ja bohaterem świątecznego opowiadania”
Kategoria 3-4 latki:
I miejsce – Marta M. 4 lata - Przedszkole nr 19 w Mysłowicach
II miejsce – Zuzanna S. 3 lata - Przedszkole nr 2 "Pod Topolą" w Radzionkowie
Kategoria 5-6 latki:
I miejsce - Szymon H. 5 lat - Przedszkole Miejskie nr 4 Lubliniec
II miejsce – Sebastian M. 6 lat - Miejskie Przedszkole nr 7 w Piekarach Śląskich
Wyróżnienie – Zuzanna M. 6 lat - Przedszkole nr 2 Wrocław
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i ich nauczycielom. Dyplomy, podziękowania oraz nagrody rzeczowe dla laureatów zostaną wysłane pocztą tradycyjną lub mailową.
Ogólnopolski Konkurs Literacko-Plastyczny
„Moja własna książka – ja bohaterem świątecznego opowiadania”
Zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie!
Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo TUTAJ !
Przyroda jest bezcennym skarbem. Dla dzieci w wieku przedszkolnym najłatwiej dostępnym i niewyczerpalnym źródłem przeżyć, wiedzy oraz bezpośrednich doświadczeń. Różnorodne zjawiska i procesy występujące w przyrodzie mogą być niezastąpionym bodźcem do wszechstronnego rozwoju. W związku z tym należy przyzwyczaić dzieci do bycia uważnym obserwatorem
Dzieci przedszkolne poznają przyrodę w sposób pośredni przez poznawanie za pomocą obrazów, dźwięków i mowy, ale przede wszystkim przez bezpośredni kontakt z jej wytworami . Od najmłodszych lat interesuje się przyrodą. Wszystko, co żyje, rusza się, rośnie, wydaje głosy, posiada barwę, jest mu bliskie. Dziecko ma bliski kontakt z przyrodą, o ile ma możliwość zbliżenia się do niej. Jeżeli chcemy przyczynić się do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju naszych dzieci – wychowanków, to świadomie zwróćmy uwagę na zbliżenie ich do przyrody, co pomoże im w odkrywaniu jej piękna .
Dla rozwoju poznawczego dziecka przyroda jest nieocenionym nauczycielem. Droga do przedszkola umożliwia dziecku dostrzeganie piękna krajobrazu. Dzięki obserwacji i doświadczaniu różnorodnych zjawisk kształci się uwaga, spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność mowy i myślenia. Nie tylko uczy się wyrażania swoich myśli, ale również kształci wyobraźnię, którą dostrzega, np. w zabawach. Kontakt z przyrodą wpływa również na rozwój emocjonalny. Stanowi okazję do cieszenia się z miłych rzeczy, daje zadowolenie ze zwykłych zdarzeń, czynności. Obcujące z przyrodą dziecko rozwija w sobie wrażliwość artystyczną, dzięki której doznaje radosnych przeżyć i wrażeń.
Obcowanie dziecka z przyrodą w sposób czynny, tj. przez zabawę, prace hodowlane ma znaczenie do rozwoju społecznego. Aktywne obcowanie z przyrodą ma korzystny wpływ na rozwój fizyczny dziecka. Zabawa i ruch na świeżym powietrzu przyczyniają się do poprawy zdrowia, staje się odporniejsze na wiele chorób, silniejsze. Przebywając na łonie natury jest bardziej ruchliwe, wzmacnia się jego system nerwowy i pobudza aktywność całego organizmu.
Zabawy i gry ruchowe na powietrzu wszechstronnie oddziałują na jego organizm, dostrzega piękno otaczającego świata. Widzi też problemy ekologiczne w najbliższym otoczeniu, wynikające często z nieprawidłowego zachowania człowieka. Edukacja przyrodnicza ma duże znaczenie dla kształtowania postaw proekologicznych. Aby uzyskać pozytywne rezultaty kontaktu dzieci z przyrodą należy nimi umiejętnie kierować.
Zainteresowania przyrodnicze dzieci powinny kształtować się już w przedszkolu, lecz bardzo często mają swój początek w środowisku rodzinnym. Rodzina odgrywa ogromną rolę w nadawaniu kierunku zainteresowaniom. Przedszkole uzupełnia oddziaływanie rodziny i wzbogaca sumę doświadczeń zdolnych do budzenia zainteresowań. Nauczyciele stosują różnorodne metody i techniki w pracy dydaktyczno- -wychowawczej, kształtując zainteresowania przyrodnicze dzieci. Wśród metod dominują metody czynne oraz oparte na obserwacji i pokazie. Bezpośredni kontakt z przyrodą pobudza aktywność poznawczą dzieci i może przerodzić się w trwałą chęć obcowania z nią w celach relaksu .Okres przedszkolny w życiu dziecka to czas kształtowania się zalążków właściwych postaw i przekonań. Warto kształtować postawę proekologiczną i przekonanie , że człowiek nie tylko niszczy przyrodę, ale może ją także ratować.
Opracowała: mgr Weronika Pudlik
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest jednym z głównych celów polityki oświatowej państwa.
W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:
- aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka;
- stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest NIEODPŁATNE I DOBROWOLNE.
Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się dyrektor przedszkola.
- Pomocy udzielają również nauczyciele oraz specjaliści, zatrudnieni w przedszkolu, w szczególności:
- psycholog
- logopeda
- terapeuta pedagogiczny
- pedagog specjalny
- oligofrenopedagog
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:
- w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
- poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów;
- zajęcia rozwijające uzdolnienia
- zajęcia specjalistyczne:
- korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się),
- logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych),
- rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne(dla dzieci przejawiających trudności
w funkcjonowaniu społecznym)
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola);
- porad i konsultacji dla rodziców
Instytucje, z którymi współpracuje przedszkole:
- rodzice oraz opiekunowie prawni dzieci - - umożliwianie rodzicom aktywnego udziału w procesie wychowania i edukacji dzieci w przedszkolu - współpraca w zakresie planowania i realizację działań
- przedszkola i inne placówki oświatowe - - wzajemna wymiana wiedzy i doświadczeń - współpraca nauczycieli – upowszechnianie tzw. dobrej praktyki - planowanie i koordynacja rekrutacji
- szkoła podstawowa -badanie losów absolwentów, - współpraca nauczycieli w ramach przygotowania dzieci do szkoły i skrócenia procesu adaptacji w szkole - współpraca w zakresie kontroli obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
- służba zdrowia, policja, straż pożarna -współpraca w zakresie kształtowania postaw profilaktyki zagrożeń dnia codziennego oraz budowania świadomości potrzeb zdrowotnych dziecka
- zakłady kształcenia, m.in. Liceum ogólnokształcące w Radzionkowie - umożliwianie odbywania praktyk oraz obserwacji zajęć przez uczniów kierunków związanych z opieką nad dziećmi
- środki masowego przekazu -- publikacja artykułów o pracy przedszkola w czasopismach - prezentowanie dorobku dzieci, przedszkola, nauczycieli - bieżące prowadzenie strony internetowej
- opieka społeczna -korelacja działań w zakresie opieki nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych, dofinansowanie obiadów najbardziej potrzebującym
- instytucje tworzące ofertę edukacyjną dla dzieci w wieku przedszkolnym - podnoszenie skuteczności i atrakcyjności oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych, m.in. współpraca z CKK Karolinka w Radzionkowie, Miejska Biblioteka Publiczna, itd.
- Powiatowa Poradnia psychologiczno – pedagogiczna w Tarnowskich Górach – współpraca w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 16
czynna jest codziennie od godziny 7:30 – 18:00
ZADANIA:
- udzielanie pomocy dzieciom i ich rodzicom w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, wychowawczych, emocjonalnych i innych
- diagnozowanie dzieci oraz wydawanie opinii w zakresie:
- osiągnięcia gotowości szkolnej przez dziecko w wieku 6 lat, które odbywa roczne przygotowanie przedszkolne
- odroczenia rozpoczęcia spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- udziału w indywidualnych zajęciach w zakresie terapii pedagogicznej, zajęciach rewalidacyjnych, z profilaktyki społecznej, itp.
- wydawanie orzeczeń w sprawie:
- indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego/ indywidualnego nauczania,
- kształcenia specjalnego,
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- objęcia dziecka wczesnym wspomaganiu rozwoju (opinia mającą rangę orzeczenia, jej otrzymanie wymaga posiedzenia Zespołu Orzekającego)
Opracowała: mgr Madalena Drulak-Mocek