Współczesne dzieci dorastają w świecie pełnym technologii – smartfony, tablety, telewizory i komputery stały się naturalnym elementem codzienności. Choć urządzenia ekranowe mogą wspierać edukację, ich nadmierne lub niewłaściwe używanie może negatywnie wpływać na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Dlatego tak ważne jest, by rodzice świadomie kontrolowali kontakt swoich pociech z mediami cyfrowymi.
W ciągu dnia często słyszymy, jak dzieci w różnych sytuacjach przytaczają, teksty, piosenki lub naśladują sytuacje z niedostosowanych do ich wieku np.: z gier czy filmików. Dlatego, w trosce o rozwój dzieci, powstał poniższy tekst.
Rozwój mózgu, a kontakt z ekranami
W wieku przedszkolnym mózg dziecka rozwija się wyjątkowo intensywnie. Badania pokazują, że nadmierny czas spędzany przed ekranem może wpływać na:
- opóźnienie rozwoju językowego, gdy ekran zastępuje rozmowę z opiekunami,
- zwiększoną impulsywność i trudności w regulacji emocji,
- problemy z koncentracją, wynikające z szybkiego tempa bodźców na ekranie.
Specjaliści podkreślają, że nic nie zastąpi naturalnej interakcji: rozmowy, zabawy z rówieśnikami, kontaktu z naturą czy aktywności ruchowej.
Wpływ ekranów na zachowania społeczne
Ekran nie uczy dialogu ani empatii – rozwijają je tylko relacje z realnymi ludźmi. Dlatego rekomendacje ekspertów kładą nacisk na wspólne zainteresowania i zabawę z innymi dziećmi oraz dorosłymi.
Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przy ekranie, mogą mieć trudności z:
- odczytywaniem emocji,
- budowaniem relacji,
- cierpliwością i współpracą w grupie.
Ruch i zdrowie fizyczne
Regularny kontakt z urządzeniami elektronicznymi może ograniczać aktywność fizyczną dziecka. Zbyt długie siedzenie przed ekranem zwiększa ryzyko:
- nadwagi,
- wad postawy,
- gorszej sprawności motorycznej.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby dzieci w wieku 3–5 lat spędzały maksymalnie 1 godzinę dziennie przed ekranem – najlepiej mniej. W zamian powinny być zachęcane do ruchu, swobodnej zabawy oraz odpoczynku w formach niewywołujących nadmiernej stymulacji.
Sen i regeneracja
Wiele badań potwierdza, że korzystanie z ekranu przed snem:
- zaburza rytm dobowy,
- utrudnia zasypianie,
- skraca i pogarsza jakość snu.
Dzieciom zaleca się co najmniej godzinę „bez ekranów” przed snem oraz unikanie korzystania z urządzeń w łóżku.
Jak mądrze korzystać z technologii?
Ekrany same w sobie nie są „złe”. Problemem jest brak umiaru i niewłaściwy sposób korzystania. Aby kontakt z technologią był bezpieczny, warto stosować zasady:
- Wspólne oglądanie lub korzystanie – rodzic komentuje, tłumaczy, rozmawia z dzieckiem.
- Wybór wartościowych treści, stworzonych dla wieku przedszkolnego.
- Ustalony czas korzystania – nie jako nagroda lub kara.
- Strefy bez ekranów w domu (np. przy stole, w sypialni).
- Zastępowanie czasu ekranowego aktywnościami rozwijającymi: zabawy ruchowe, zajęcia plastyczne, rozmowy, gry planszowe, kontakt z naturą.
Podsumowanie
Umiarkowane, świadome i kontrolowane korzystanie z ekranów może być wartościowe, ale nie może zastąpić realnych doświadczeń, ruchu i kontaktu z ludźmi, które są fundamentem rozwoju przedszkolaka. Najważniejszą rolą rodziców jest bycie przewodnikiem dziecka w świecie cyfrowym oraz dbanie o równowagę między technologią a naturalnym dzieciństwem.
Co z tym zrobić - pomocne strony
Zachęcamy do pogłębienia tematu i poszukiwania wskazówek na stronach fundacji zajmujących się tematyką cyfrową wśród dzieci.
- Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii - artykuł oraz film, a także wiele porad n.t. higieny cyfrowej i zagrożeń - „Brainrot” dzieci i nastolatków: co to jest, jak działa i co może zrobić rodzic - rodzice.co
- Fundacja Rozwoju Przez Całe Życie – cykl webinarów p.t.: “Ogarnij Cyfrowy Świat” o tym, jak działają w sieci nastolatki i dzieci, o zagrożeniach, powodowanych szkodliwymi algorytmami - (5) Ogarnij cyfrowy świat swojego dziecka - YouTube
- Mózgi.pl – inicjatywa społeczna, zajmująca się i opisująca badania naukowe, gdzie znajdą Państwo odpowiedzi na wiele pytań - Czy tablety i smartfony są szkodliwe dla małych dzieci?, a także poradnik - Nowoczesne-technologie-a-nasze-dzieci-jrqgdp49.pdf
- Nauka w Polsce - zalecenia WHO -WHO zaleca: ekrany urządzeń elektronicznych - nie dla dzieci | Nauka w Polsce
- Wywiad z neurobiolożką i neuropsycholożką z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie - jaki wpływ na rozwój układu nerwowego dziecka mogą mieć ekrany - Dziecięcy mózg a ekrany - FDDS dla rodziców - Platforma edukacyjna Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
Od 01.09.2025r. Przedszkole nr 2 będzie funkcjonować w całości w budynku przy ul. Knosały 16.
Informuje się, że zebranie dla Rodziców inaugurujące rok szkolny 2025/2026 odbędzie się w dniu 27 sierpnia o godzinie 16:30
w przedszkolnej auli, do której zapraszamy Rodziców dzieci nowo zapisanych, które rozpoczynają przygodę w naszym przedszkolu.
Po spotkaniu z dyrektorem na godzinę 17:00 zapraszamy wszystkich rodziców na spotkania grupowe z wychowawczyniami w salach przedszkolnych.
Przy wejściu do przedszkola będą listy dzieci przydzielone do odpowiednich grup wraz z wychowawczyniami.
O roli książki w procesie wychowywania.
Wyniki Ogólnopolskiego konkursu
„Moja własna książka- ja bohaterem świątecznego opowiadania”
Kategoria 3-4 latki:
I miejsce – Marta M. 4 lata - Przedszkole nr 19 w Mysłowicach
II miejsce – Zuzanna S. 3 lata - Przedszkole nr 2 "Pod Topolą" w Radzionkowie
Kategoria 5-6 latki:
I miejsce - Szymon H. 5 lat - Przedszkole Miejskie nr 4 Lubliniec
II miejsce – Sebastian M. 6 lat - Miejskie Przedszkole nr 7 w Piekarach Śląskich
Wyróżnienie – Zuzanna M. 6 lat - Przedszkole nr 2 Wrocław
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i ich nauczycielom. Dyplomy, podziękowania oraz nagrody rzeczowe dla laureatów zostaną wysłane pocztą tradycyjną lub mailową.
Ogólnopolski Konkurs Literacko-Plastyczny
„Moja własna książka – ja bohaterem świątecznego opowiadania”
Zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie!
Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo TUTAJ !




