bip - biluletyn informacji publicznej rodo zatrzymac-smog standardy-ochrony-maloletnich
„POZNAWANIE PRZYRODY PRZEZ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM”

Przyroda jest   bezcennym skarbem. Dla dzieci w wieku przedszkolnym najłatwiej dostępnym i niewyczerpalnym źródłem przeżyć, wiedzy oraz bezpośrednich doświadczeń. Różnorodne zjawiska i procesy występujące w przyrodzie mogą być niezastąpionym bodźcem do wszechstronnego rozwoju. W związku z tym należy przyzwyczaić dzieci do bycia uważnym obserwatorem

       Dzieci przedszkolne poznają przyrodę w sposób pośredni przez poznawanie za pomocą obrazów, dźwięków i mowy, ale przede wszystkim przez bezpośredni kontakt z jej wytworami . Od najmłodszych lat interesuje się przyrodą. Wszystko, co żyje, rusza się, rośnie, wydaje głosy, posiada barwę, jest mu bliskie. Dziecko ma bliski kontakt z przyrodą, o ile ma możliwość zbliżenia się do niej. Jeżeli chcemy przyczynić się do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju naszych dzieci – wychowanków, to świadomie zwróćmy uwagę na zbliżenie ich do przyrody, co pomoże im w odkrywaniu jej piękna .

    Dla rozwoju poznawczego dziecka przyroda jest nieocenionym nauczycielem. Droga do przedszkola umożliwia dziecku dostrzeganie piękna krajobrazu. Dzięki obserwacji i doświadczaniu różnorodnych zjawisk kształci się uwaga, spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność mowy i myślenia.  Nie tylko uczy się wyrażania swoich myśli, ale również kształci wyobraźnię, którą dostrzega, np. w zabawach. Kontakt z przyrodą wpływa również na rozwój emocjonalny. Stanowi okazję do cieszenia się z miłych rzeczy, daje zadowolenie ze zwykłych zdarzeń, czynności. Obcujące z przyrodą dziecko rozwija w sobie wrażliwość artystyczną, dzięki której doznaje radosnych przeżyć i wrażeń.

      Obcowanie dziecka z przyrodą w sposób czynny, tj. przez zabawę, prace hodowlane ma znaczenie do rozwoju społecznego. Aktywne obcowanie z przyrodą ma korzystny wpływ na rozwój fizyczny dziecka. Zabawa i ruch na świeżym powietrzu przyczyniają się do poprawy zdrowia, staje się odporniejsze na wiele chorób, silniejsze. Przebywając na łonie natury jest bardziej ruchliwe, wzmacnia się jego system nerwowy i pobudza aktywność całego organizmu.      

Zabawy i gry ruchowe na powietrzu wszechstronnie oddziałują na jego organizm, dostrzega piękno otaczającego świata. Widzi też problemy ekologiczne w najbliższym otoczeniu, wynikające często z nieprawidłowego zachowania człowieka. Edukacja przyrodnicza ma duże znaczenie dla kształtowania postaw proekologicznych. Aby uzyskać pozytywne rezultaty kontaktu dzieci z przyrodą należy nimi umiejętnie kierować.

   Zainteresowania przyrodnicze dzieci powinny kształtować się już w przedszkolu, lecz bardzo często mają swój początek w środowisku rodzinnym. Rodzina odgrywa ogromną rolę w nadawaniu kierunku zainteresowaniom. Przedszkole uzupełnia oddziaływanie rodziny i wzbogaca sumę doświadczeń zdolnych do budzenia zainteresowań. Nauczyciele stosują różnorodne metody i techniki w pracy dydaktyczno- -wychowawczej, kształtując zainteresowania przyrodnicze dzieci. Wśród metod dominują metody czynne oraz oparte na obserwacji i pokazie. Bezpośredni kontakt z przyrodą pobudza aktywność poznawczą dzieci i może przerodzić się w trwałą chęć obcowania z nią w celach relaksu .Okres przedszkolny w życiu dziecka to czas kształtowania się zalążków właściwych postaw i przekonań. Warto kształtować postawę proekologiczną i przekonanie , że człowiek nie tylko niszczy przyrodę, ale może ją także ratować.

 

Opracowała: mgr Weronika Pudlik


Kategoria: My piszemy
Data dodania: 06.04.2024, 00:01, dodał(a): Karolina

Szanowni Państwo.
Bezpieczeństwo Państwa danych osobowych jest dla Nas niezwykle ważne.

Zgodnie z art. 13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE L z 2016 r. Nr 119, s.1) informuję, że:

  1. Administratorem Danych Osobowych jest Przedszkole nr 2 z siedzibą w Radzionkowie, Pl. Jana Pawła II nr 6
  2. W celu ochrony Państwa danych osobowych wyznaczono Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Inspektorem Danych Osobowych jest Pan Adam Adamczyk, z którym możesz się skontaktować, w sprawach ochrony danych, pisząc na adres email inspektor1@odocn.pl lub na adres siedziby przedszkola.
  3. Celem jest przetwarzanie danych w zakresie niezbędnym do wypełniania obowiązków ciążących na administratorze.
  4. Zebrane dane będą przechowywane przez okres niezbędny dla prawidłowej realizacji celów i zadań ciążących na administratorze.
  5. Posiadacie Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania lub usunięcia.
  6. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uznacie Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących, narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Podanie przez Państwa danych osobowych jest obowiązkowe na podstawie przepisów prawa, a konsekwencją niepodania niezbędnych danych osobowych będzie skutkowało brakiem możliwości korzystania z usług przedszkola.
  8. Ze względu na ochronę danych osobowych właścicielem oraz administratorem zdjęć i filmów udostępnionych na naszej przedszkolnej stronie oraz grupowych facebookach jest Przedszkole nr 2 w Radzionkowie. W związku z tym bez odpowiedniego zezwolenia administratora nie ma zgody na udostępnianie oraz kopiowanie publikowanych zdjęć przez inne instytucje oraz osoby prywatne.
  9. Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo zablokować tę opcję samodzielnie w ustawieniach przeglądarki.
Akceptuje