bip - biluletyn informacji publicznej rodo zatrzymac-smog standardy-ochrony-maloletnich
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu

Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest jednym z głównych celów polityki oświatowej państwa.

 

W jakim celu udzielamy  pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:

  • aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka;
  • stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:

  • rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych   i edukacyjnych dziecka;
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.

 

Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).

 

Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest NIEODPŁATNE I DOBROWOLNE.

 

Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • Organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej  zajmuje się dyrektor przedszkola.
  • Pomocy udzielają również nauczyciele oraz specjaliści, zatrudnieni w przedszkolu, w szczególności:

- psycholog

-  logopeda

- terapeuta pedagogiczny

- pedagog specjalny

 - oligofrenopedagog

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1) rodzicami dzieci;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna  w przedszkolu: 

  • w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
  • poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów;
  • zajęcia rozwijające uzdolnienia 
  • zajęcia specjalistyczne:

- korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się),

- logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych),

rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne(dla dzieci przejawiających trudności
w funkcjonowaniu społecznym)

-  inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola);

  • porad i konsultacji dla rodziców

 

Instytucje, z którymi współpracuje przedszkole:

  • rodzice oraz opiekunowie prawni dzieci - - umożliwianie rodzicom aktywnego udziału w procesie wychowania i edukacji dzieci w przedszkolu - współpraca w zakresie planowania i realizację działań
  • przedszkola i inne placówki oświatowe - - wzajemna wymiana wiedzy i doświadczeń - współpraca nauczycieli – upowszechnianie tzw. dobrej praktyki - planowanie i koordynacja rekrutacji
  • szkoła podstawowa -badanie losów absolwentów, - współpraca nauczycieli w ramach przygotowania dzieci do szkoły i skrócenia procesu adaptacji w szkole - współpraca w zakresie kontroli obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
  • służba zdrowia, policja, straż pożarna -współpraca w zakresie kształtowania postaw profilaktyki zagrożeń dnia codziennego oraz budowania świadomości potrzeb zdrowotnych dziecka
  • zakłady kształcenia, m.in. Liceum ogólnokształcące w Radzionkowie - umożliwianie odbywania praktyk oraz obserwacji zajęć przez uczniów kierunków związanych z opieką nad dziećmi
  • środki masowego przekazu -- publikacja artykułów o pracy przedszkola w czasopismach - prezentowanie dorobku dzieci, przedszkola, nauczycieli - bieżące prowadzenie strony internetowej
  • opieka społeczna -korelacja działań w zakresie opieki nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych, dofinansowanie obiadów najbardziej potrzebującym
  • instytucje tworzące ofertę edukacyjną dla dzieci w wieku przedszkolnym - podnoszenie skuteczności i atrakcyjności oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych, m.in. współpraca z CKK Karolinka w Radzionkowie, Miejska Biblioteka Publiczna, itd.
  • Powiatowa Poradnia psychologiczno – pedagogiczna w Tarnowskich Górach – współpraca w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej

 

Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 16

czynna jest codziennie od godziny 7:30 – 18:00

 

ZADANIA:

  • udzielanie pomocy dzieciom i ich rodzicom w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, wychowawczych, emocjonalnych i  innych

 

  •  diagnozowanie dzieci oraz wydawanie opinii w zakresie:
  • osiągnięcia gotowości szkolnej przez dziecko w wieku 6 lat, które odbywa roczne przygotowanie przedszkolne
  • odroczenia rozpoczęcia spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • udziału w indywidualnych zajęciach w zakresie terapii pedagogicznej, zajęciach rewalidacyjnych, z profilaktyki społecznej, itp.

 

  • wydawanie orzeczeń w sprawie:
  • indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego/ indywidualnego nauczania,
  • kształcenia specjalnego,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • objęcia dziecka wczesnym wspomaganiu rozwoju (opinia mającą rangę orzeczenia, jej otrzymanie wymaga posiedzenia Zespołu Orzekającego)

 

 

Opracowała: mgr Madalena Drulak-Mocek


Kategoria: My piszemy
Data dodania: 13.11.2023, 21:52, dodał(a): Karolina

Szanowni Państwo.
Bezpieczeństwo Państwa danych osobowych jest dla Nas niezwykle ważne.

Zgodnie z art. 13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE L z 2016 r. Nr 119, s.1) informuję, że:

  1. Administratorem Danych Osobowych jest Przedszkole nr 2 z siedzibą w Radzionkowie, Pl. Jana Pawła II nr 6
  2. W celu ochrony Państwa danych osobowych wyznaczono Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Inspektorem Danych Osobowych jest Pan Adam Adamczyk, z którym możesz się skontaktować, w sprawach ochrony danych, pisząc na adres email inspektor1@odocn.pl lub na adres siedziby przedszkola.
  3. Celem jest przetwarzanie danych w zakresie niezbędnym do wypełniania obowiązków ciążących na administratorze.
  4. Zebrane dane będą przechowywane przez okres niezbędny dla prawidłowej realizacji celów i zadań ciążących na administratorze.
  5. Posiadacie Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania lub usunięcia.
  6. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uznacie Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących, narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Podanie przez Państwa danych osobowych jest obowiązkowe na podstawie przepisów prawa, a konsekwencją niepodania niezbędnych danych osobowych będzie skutkowało brakiem możliwości korzystania z usług przedszkola.
  8. Ze względu na ochronę danych osobowych właścicielem oraz administratorem zdjęć i filmów udostępnionych na naszej przedszkolnej stronie oraz grupowych facebookach jest Przedszkole nr 2 w Radzionkowie. W związku z tym bez odpowiedniego zezwolenia administratora nie ma zgody na udostępnianie oraz kopiowanie publikowanych zdjęć przez inne instytucje oraz osoby prywatne.
  9. Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo zablokować tę opcję samodzielnie w ustawieniach przeglądarki.
Akceptuje