Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to przełomowy moment w życiu każdego dziecka oraz jego rodzica. Dla części dzieci jest to jedno z pierwszych kontaktów społecznych, odmiennych od kontaktów rodzinnych. Każde dziecko jest inne dlatego, początki pobytu dziecka w przedszkolu to zazwyczaj okres trudny dla rodziców/ prawnych opiekunów, a przede wszystkim dla samego dziecka, które z różnym bagażem doświadczeń oraz różnymi stylami wychowania przekazanymi przez opiekunów, przychodzi zazwyczaj do obcego miejsca z obcymi mu osobami, przez co proces adaptacyjny może przebiegać bardzo różnie.
Jedne dzieci chętnie i bez problemu przychodzą i są ciekawe nowych doświadczeń, co nie znaczy, że w późniejszym okresie nie przyjdzie moment trudny, moment płaczu i niechęci, który zazwyczaj szybko mija, inne dzieci od początku będą miały problemy z rozstaniem się z rodzicami, a po pewnym czasie będą tak zadowolone z pobytu, że nie będą chciały wracać do domu. Aby ułatwić dzieciom spokojny start w placówce dużą rolę odgrywają rodzice/ prawni opiekunowie, którzy jako pierwsi rozmawiają z dzieckiem o danej sytuacji, okazują swoje emocje i są dla dzieci wzorem. Dlatego w pierwszej kolejności rodzic/ prawny opiekun musi być przekonany o tym, że przedszkole jest wspaniałym okresem w życiu dziecka, w którym będzie miało doskonałe możliwości do dalszego rozwoju. Proces adaptacji dziecka do przedszkola w znacznym stopniu ułatwia również posiadanie przez dziecko umiejętności w zakresie prostych czynności samoobsługowych takich jak: jedzenie, mycie i wycieranie rąk i twarzy, ubieranie i rozbieranie się, komunikowanie swoich potrzeb. Pomocne podczas pierwszych dni w przedszkolu może okazać się, aby rodzic/ prawny opiekun pamiętał o tym by:
- Przed wyjściem do przedszkola nie wytwarzać atmosfery nerwowej, pośpiechu, aby dziecka nie poganiać
- W trakcie drogi do przedszkola być odprężonym, spokojnym, nie obiecywać dziecku nagrody za to, że idzie do przedszkola – dziecko uważa, że w takim razie przedszkole jest czymś złym, bo później mam nagrodę za pobyt w nim
- Wejść z dzieckiem do szatni, pomóc mu się rozebrać, zwrócić uwagę gdzie pozostawione są jego rzeczy
- Pożegnanie w szatni powinno się odbywać z uśmiechem, bez łęz rodzica, smutnych spojrzeń, bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Pożegnanie powinno być krótkie – można wybrać wspólny sposób, piątka, buziak, przytulenie, albo jakaś rymowanka. Spokojne rozstanie sprawi, że dziecko szybciej się uspokoi i łatwiej nawiąże kontakt z innymi
- Nawet jeśli jest bardzo trudno, nie wchodzić do sali dziecka, oszczędzamy tym żalu i smutku pozostałym dzieciom
- na początku, jeśli jest taką możliwość skróć czas pobytu dziecka w przedszkolu, zabierania go trochę wcześniej np. po obiedzie i stopniowo wydłużania pobyt dziecka, a po przyjściu po niego, witania go uśmiechem, poświęcenia kilku chwil tylko dla dziecka, bez telefonu lub innych osób
- zawsze kontrolować, co mówi w jego obecności o sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu,
- nie okłamywać dziecka, - „wychodzę tylko po coś do samochodu zaraz przyjdę po ciebie”, „będę dziś po obiedzie” – przychodząc po podwieczorku
- nie wywołuj dodatkowego stresu wymuszając na dziecku, by zaraz po przyjściu do domu opowiadało o przedszkolu,
- nie martwić się, że dziecko w pierwszych dniach w przedszkolu nie chce się bawić, jest bierne i tylko obserwuje to, co dookoła niego dzieje. Stopniowo przyzwyczai się ono do nowej sytuacji, nowych kolegów i powoli zacznie włączać się do wspólnej zabawy.
- Wspólnie z dzieckiem wybrać przybory przedszkolne, kapcie, kubek, oraz w maluszkach piżamkę, jeśli dziecko leżakuje
- Wytłumaczyć dziecku, że każdy pracownik przedszkola, może dziecku we wszystkim pomóc, dlatego ważne jest by dziecko nie bało się zwrócić o pomoc
- Nie straszyć przedszkolem! – „uważaj jak powiem Twojej Pani!” – przedszkole, nauczyciel oraz pracownicy powinny się dziecku kojarzyć z czymś przyjemnym
- Powiedzieć nauczycielowi o swoich obawach, o ważnych informacjach o dziecku, które pomogą nauczycielowi zrozumieć/ pomóc dziecku
Pomocne w pierwszych dniach mogą być książki ;
„Feluś i Gucio idą do przedszkola” – Katarzyna Kozłowska, Marianna Schoett
„Tosia i Julek idą do przedszkola” – Magdalena Boćko- Mysiorska
„Miś Tuliś idzie do przedszkola” – David Melling
______________________________________
opracowanie: mgr Klaudia Banaś