SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA EKOLOGICZNEGO „SKARGA BOCIANA" w ramach akcji
„Mogę! Zatrzymać Smog”
W rolach głównych występują dzieci z grupy MARYNARZE:
- bociany: Wojtek, Kacper, Franek
- kwiaty: Małgosia, Zuzia, Amelka, Klaudia
- pszczółki: Marta, Weronika, Hania
- kierowcy samochodów: Fryderyk, Natan
- dzieci jeżdżące na hulajnogach: Mateusz, Oliwier
- lekarka: Ania
- rodzina/pacjenci: Anastazja, Agata, Franek, Grzesiu
- grupa ekologów: Milena, Laura, Ala, Emilia, Kuba, Karol
Rekwizyty:
- stroje dla poszczególnych dzieci, które mają do zagrania wyznaczoną rolę
- nakrycia głów dla bocianów
- gniazda dla bocianów
- kolorowe spódniczki i opaski dla kwiatów
- stroje dla pszczółek
- dżokejki, kapelusze
- worki foliowe
- tekturowe, duże autka
- hulajnogi
- ogrodnicze akcesoria (konewki)
- kwiaty doniczkowe
- strój i akcesoria (słuchawki, maseczki, apteczka) dla lekarki
- gazeta do czytania
Sceneria: „Scena” – sala podzielona na kilka części:
- rabatka, gdzie rosną kwiaty i fruwają pszczółki
- park z ławeczką, gdzie przychodzi rodzina na spacer
- miejsce na gniazda dla bocianów
- szpital dla chorych
- w tle krajobraz podzielony na dwie części: piękny i kolorowy krajobraz z kwiatami, drzewami, owadami i bawiącymi się dziećmi oraz krajobraz zadymiony i szary od „smogu” z kominów fabryk i samochodów
„SKARGA BOCIANA” – przebieg przedstawienia
Scena I - Utwór pt.: „Poranek” – E. Grieg
Na scenę wbiegają kwiaty i pszczoły, tańczą do w/w utworu. Następnie wchodzi rodzina - zmierza do parku oraz pojawiają się bociany, które przelatują w pobliżu kwiatów, a następnie wchodzą do swoich gniazd.
Scena II - Odgłosy sygnałów ulicznych i powietrznych (samochody, tramwaj, samolot)
Na tle sygnałów ulicznych i powietrznych zaczyna „rozwijać się” cywilizacja:
- rzejeżdżają samochody, z których wydala się czarny dym
- kwiaty i bociany się przewracają
- rodzina siedząca na ławeczce w parku zaczyna kaszleć
Scena III - Odgłosy sygnałów ulicznych (karetka pogotowia)
- przez scenę idzie lekarka, która zabiera do szpitala kaszlących ludzi z parku, zakładając dziecku maseczkę
- rodzina leży na łóżkach w szpitalu
Scena IV - Odgłosy zjawisk atmosferycznych (deszcz, wietrzyk, wichura, burza)
- kwiaty i bociany „reagują” ruchami ciała na odgłosy (trzęsą się, drapią, przechylają się na różne strony)
- bociany i kwiaty ponownie się przewracają na tle w/w zjawisk atmosferycznych
- rodzina rozkłada parasole i wraca ze szpitala do domu
Scena V - Utwór pt.: „Silver Inches” – Enya
- na scenę wchodzi grupa ekologów i ogląda zniszczenia dokonane przez „cywilizację” i naradza się, jak pomóc przyrodzie
Scena IV - Piosenka o tematyce ekologicznej pt.: „Betonowy świat”
1) Asfaltowa droga, zamiast traw i łąk.
Nie ma polnych kwiatów, wszędzie spalin swąd.
Jak tak dalej będzie, to za parę lat,
Zamienimy wszystko, w asfaltowy świat.
Nie zabijamy środowiska, nie asfaltujmy dużej go,
Oszczędźmy łąki, wrzosowiska, bo przecież ważne jest i to:
By przyroda żyła, by nam pomagała,
By nasze powietrze zawsze oczyszczała,
By przyroda żyła, by nam pomagała,
By nasze powietrze zawsze oczyszczała.
2) Betonowe domy, zamiast lasów, pól,
nie ma leśnych ścieżek wszędzie miejski szum,
jak tak dalej pójdzie, to za parę lat,
zamienimy wszystko w betonowy świat.
Nie zabijamy środowiska, nie asfaltujmy dużej go,
Oszczędźmy łąki, wrzosowiska, bo przecież ważne jest i to:
- dzieci gestami ilustrują słowa w/w piosenki
Scena V - Utwór pt.: „Odgłosy wiosny” – J. Strauss, syn
- grupa ekologów podlewa kwiaty
- rodzina, kwiaty i pszczółki tańczą walczyka
- dzieci jeżdżą na hulajnogach
- bociany się budzą i latają między dziećmi
- po wykonanej „pracy” grupa ekologów odkłada konewki i dołącza do tańczących dzieci
Scena VI - Piosenka o tematyce ekologicznej pt.: „Ziemia, Ziemia, to nasza planeta”(autor nieznany)
1) Jadą, jadą samochody, w powietrzu spaliny.
A w oddali dymią, dymią, ogromne kominy.
Ziemia, ziemia, ziemia to nasza planeta.
Dbajcie wreszcie o mnie, woła do człowieka
Ziemia, ziemia, ziemia to nasza planeta.
Dbajcie wreszcie o mnie, woła głośno nam.
2) W górze, w górze szare niebo, słońce się schowało.
A od sadzy i od pyłu, wszędzie pociemniało.
3) Gdzie powietrze świeże, świeże, gdzie drzewa szumiące.
Gdzie są ptaki, gdzie zwierzęta i kwiaty pachnące.
- wszystkie dzieci biorące udział w przedstawieniu tworzą koło i ilustrują treść w/w piosenki
___________________
- Pomysł przedstawienia „Skarga bociana” – Mirosława Biadasiewicz
- Scenariusz i przygotowanie dzieci z gr. „Marynarze” z Przedszkola nr 2 w Radzionkowie – Celina Kozioł
- Obsługa kamery i komputera – Monika Grabinska
__________________
- Utwory wykorzystane w przedstawieniu:
1) Piosenka pt.: „Betonowy świat”; Album: Posprzątajmy Świat – „Śpiewające Brzdące”
2) Piosenka pt.: „Ziemia, ziemia, to nasza planeta”
3) E. Grieg: „Poranek”
4) Enya: „Silver Inches”
5) J. Strauss, syn: „Odgłosy wiosny”
6) Odgłosy zjawisk atmosferycznych i sygnałów ulicznych